کنترل کیفیت کدگذاری در سرشماریهای مرکز آمار ایران
|
زهرا نجفی |
|
|
مقدمه: (4102 مشاهده) |
استفاده از طبقهبندیهای استاندارد آماری در مرحلهی استخراج و پردازش نتایج آمارگیریهای نمونهای و سرشماریها از ضروریات و ابزارهای اصلی هماهنگی در تولید آمار است. از آنجا که بیشترین حجم دادههای آماری در سرشماریهای عمومی تولید میشود، بهکارگیری طبقهبندیهای استاندارد در سرشماریها نه تنها موجب افزایش کیفیت آمارهای تولیدی و افزایش کارایی تصمیمگیریها و نظامهای مدیریتی میشود بلکه ضمن ایجاد یک زبان مشترک، قابلیت مقایسهی آمارها را در سطح ملی و بینالمللی فراهم میکند.
بهطور کلی مسئلهی کیفیت اطلاعات آماری نقش حیاتی برای سازمانهای تولیدکنندهی آمار دارد. مناسببودن۱، درستی۲، روزامد بودن۳، در دسترس بودن۴، مقایسهپذیری۵، تفسیرپذیری۶، شفافیت۷ و کامل بودن۸ از ابعاد کیفیت آمارها هستند (مرکز آمار ایران، ۱۳۸۲). مقایسهپذیری آمارها در سطح بینالمللی با استفاده از تعاریف و طبقهبندیهای بینالمللی و کدهای استاندارد فراهم میشود که دسترسی و استفاده از دادهها را با سهولت و دقت بالاتری همراه میسازد. تفسیرپذیری اطلاعات به میزان دسترسی به اطلاعات متمم برای تفسیر و استفاده از دادهها بازمیگردد. این اطلاعات متمم باید شامل مفاهیم، متغیرها و طبقهبندیهای بهکار رفته، روش گرداوری دادهها و آمارههای آمارگیری باشد. مفاهیم و ابعاد مطرحشده در کیفیت نتایج آمارگیریها همگی به نوعی در بهبود کیفیت نتایج سرشماریها نیز کاربرد دارند. در این مقاله ضمن ارائهی سابقهی کدگذاری اطلاعات سرشماریهای گذشته و ضرورت تضمین کیفیت کدگذاری، به روش نمونهگیری برای پذیرش با هدف کنترل کیفیت کدگذاری اطلاعات سرشماری خواهیم پرداخت.
|
|
واژههای کلیدی: کنترل کیفیت، کدگذاری، سرشماریهای |
|
متن کامل [PDF 153 kb]
(637 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|