بهرهمندی افراد جامعه از خدمات سلامت در کشور،۱۳۹۳ و ۱۳۹۴
|
روشنک علیاکبری صبا، محدثه صفاکیش، زهرا رضایی قهرودی، رقیه خبیری |
|
|
مقدمه: (3250 مشاهده) |
ایجاد نظام خدمات سلامت برای بهبود سطح ارائهی خدمات و برقراری عدالت در سلامت افراد جامعه با سطوح اقتصادی و اجتماعی مختلف، از اهداف اصلی سیاستگذاران بخش بهداشت و درمان کشورها است، از این رو توجه به نظام سلامتی که با امکانات و شرایط موجود بهترین خدمات را در اختیار عموم مردم جامعه قرار دهد از اهمیت بالایی برخوردار است. بر این اساس در سالهای اخیر طرح تحول سلامت در کشور با هدف افزایش دسترسی افراد جامعه، خصوصاً اقشار آسیبپذیر به خدمات سلامت طراحی و اجرا شده است. بهمنظور سنجش تقاضا و بهرهمندی عموم افراد جامعه از خدمات سلامت بعد از اجرای طرح تحول سلامت، آمارگیری بهرهمندی از خدمات سلامت در کشور، توسط پژوهشکدهی آمار و با همکاری مرکز آمار ایران و مؤسسهی ملی تحقیقات سلامت وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، در کل کشور اجرا شده است. این آمارگیری برای اولینبار در دیماه سال ۱۳۹۳ و برای دومینبار در اسفندماه سال ۱۳۹۴ با نمونهای به اندازهی ۲۲٬۴۷۰ خانوار در سطح کل کشور به اجرا درآمده است. جامعهی هدف این طرح همهی خانوارهای کشور بهجز خانوارهای معمولی غیر ساکن (از جمله عشایر کوچنده) و خانوارهای مؤسسهای (از قبیل افراد ساکن در پادگانها و پانسیونها) بوده است.
برخی از اهداف اصلی این آمارگیری شامل شناسایی میزان پوشش بیمهی پایه و تکمیلی، شناسایی نیازهای خدمات سرپایی و بستری، بررسی حجم و کیفیت خدمات سرپایی و بستری، آگاهی از میزان رضایتمندی بیماران از خدمات سلامت سرپایی و بستری، بررسی علل عدم مراجعه یا عدم دریافت خدمات سرپایی و بستری و بررسی متوسط هزینهی پرداختشده برای دریافت خدمت سرپایی و بستری بوده است.
|
|
واژههای کلیدی: سلامت افراد، خدمات سلامت سرپایی و بستری، مؤسسهی ملی تحقیقات سلامت |
|
متن کامل [PDF 524 kb]
(909 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
بهداشت و درمان
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|