[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 4، شماره 6 - ( 12-1395 ) ::
جلد 4 شماره 6 صفحات 29-33 برگشت به فهرست نسخه ها
مهندسی مجدد فرایند کسب و کار (BPR)، روشی برای انقلاب آماری، بایدها و عوامل موفقیت
سپیده قیوم‌اصغری
مقدمه:   (1230 مشاهده)
برای رسیدن به اهداف توسعه و برنامه‌ریزی عامل مهم، بررسی اطلاعات آماری و امکان‌سنجی و اعتبار اطلاعات می‌باشد در این راستا دفتر آمار سازمان ملل متحد در اجلاس سالانه‌ی ۲۰۱۵دو موضوع انقلاب آماری برای توسعه‌ی پایدار و مه‌داده‌ها  را مورد تأکید قرار داده است.
با توجه به بررسی و آسیب‌شناسی روندهای توسعه، یکی از مشکلات نظام برنامه‌ریزی نبود آمار و اطلاعات دقیق و شفاف و بهنگام در کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته و در حال توسعه بوده و نتایج این مطالعات توجه بخش آمار سازمان ملل به انقلاب آماری برای رسیدن به توسعه‌ی پایدار است که لازمه‌ی آن مهندسی مجدد فرایند کسب و کار ((BPR نظام آماری کشورهاست تا اطلاعات آماری مورد نیاز برنامه‌ها را با کیفیت و بهنگام تولید کنند. راه دست‌یابی به هدف دوم، سامان‌دهی نظام‌‌های آماری و حرکت به سوی استفاده از فناوری‌های نوین و تمرکز بر منابع داده‌ای جدید از نوع مه‌داده‌ها برای تولید آمارهای رسمی است. در این چارچوب نه تنها نظام آماری دستگاه‌های دولتی بلکه بنگاه‌های اقتصادی و حتی واحدهای کسب و کار نیز باید مورد توجه قرار گیرند.
با توجه به تجربیات و مطالعات عواملی همچون تولید آمارهای موازی، دسترسی محدود یا عدم دسترسی مراکز آماری به داده‌های اداری برخی دستگاه‌ها، محدودیت‌های بودجه‌ای و عدم تقسیم کار در نظام آماری خصوصاً با هدف ایجاد ثبت‌های پایه، عدم نظارت منسجم و با کیفیت و برنامه‌ریزی‌شده بر تولید آمار و نبود استاندارها و تعاریف یکسان در تولید آمار و ایجاد پایگاه داده‌ها، بحث پیاده‌سازی مهندسی مجدد الزامی است. از طرفی با توجه به تعریف نظام آماری (نظام آماری عبارت است از مجموعه‌ی دستگاه‌ها و نهادهای درگیر در فعالیت‌های آماری (ارکان نظام)، که وظایف و فعالیت‌های هریک از اجزاء، نظام، روابط درونی و بیرونی آنها با یکدیگر تابع اصول، قوانین و مقررات حاکم بر وظایف و روابط مزبور است) به نظر می‌آید چنانچه مهندسی مجدد را روشی برای دست‌یابی به این مهم بدانیم تمرکز باید بر یک سازمان باشد تا تجربیات و تغییرات آن بتواند نظام آماری را متحول کند، لذا ما در این بررسی بر مرکز آمار ایران به‌عنوان مرجع نظام آماری تمرکز می‌کنیم و سازمان در این بررسی اشاره به مرکز آمار ایران دارد. حال با توجه به مقدمه‌ی بالا توضیحاتی در خصوص مهندسی مجدد روش‌ها و عوامل مؤثر بر آنها ارائه می‌شود تا دیدگاهی در خصوص نحوه‌ی بازنگری عرضه شده باشد.
 
واژه‌های کلیدی: مه‌داده، مهندسی مجدد فرایند کسب و کار، ‌ نظام آماری
متن کامل [PDF 414 kb]   (3552 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: اشتغال و بیکاری
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


قیوم‌اصغری سپیده. مهندسی مجدد فرایند کسب و کار (BPR)، روشی برای انقلاب آماری، بایدها و عوامل موفقیت. 1. 1395; 4 (6) :29-33

URL: http://amar.srtc.ac.ir/article-1-248-fa.html



سال 4، شماره 6 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آمار (دوماهنامه‌ی تحلیلی - پژوهشی) Statistics Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4030