[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: سال 2، شماره 3 - ( 6-1393 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 28-24 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ویژگی‌های اجتماعی– اقتصادی دانش‌آموختگان رشته‌ی آمار در ایران
نعمت‌ا. . میرفلاح نصیری، شهلا صباغی، هما طاهری‌پور
مقدمه:   (2856 مشاهده)

کلمه‌ی آمار (statistics) از کلمه‌ی state به‌معنای دولت گرفته شده است و در قدیم منظور از آمار، اطلاعات مورد نیاز دولت‌ها برای گرفتن مالیات و سربازگیری و سایر امور مربوط به کشورداری و سیاست بوده است. امروزه آمار به‌عنوان یک ابزار علمی، شامل مفاهیم و روش‌های کاربردی در همه‌ی پژوهش‌هایی که مستلزم گرد‌آوری داده به‌وسیله‌ی یک فرایند آزمایش، مشاهده، استنباط و نتیجه‌گیری به‌وسیله‌ی تحلیل داده‌ها هستند، اهمیت بسیار دارد.

میزان قدرت اتخاذ تصمیم بهینه در جوامع پیشرفته بستگی به عواملی دارد که از جمله‌ی مهم‌ترین آن عوامل، در اختیار داشتن آمار و اطلاعات صحیح و بهنگام است.

اکنون در کشورهای پیشرفته‌ی دنیا به علم آمار اهمیت بسیار داده می‌شود و آماردانان این کشورها از درامدهای بسیار خوبی برخوردارند؛ اما در کشور ما کاربردهای علم آمار به‌خوبی معرفی نشده است و برخی از سازمان‌ها و مسئولان از قابلیت‌ها و توانایی‌های دانش‌آموختگان این رشته بهره‌ی کافی را نمی‌برند. همچنین بیش‌تر سازمان‌ها از آمار برای ارائه‌ی گزارش عملکرد واحدهای‌شان استفاده می‌کنند و چون این کار را چندان تخصصی نمی‌دانند، به‌جای به‌کارگیری کارشناسان آمار، از افرادی بهره می‌گیرند که آشنایی مختصری با این علم دارند. این در حالی است که اکثر برنامه‌ریزی‌های زیربنایی کشور را می‌توان با استفاده از روش‌های پیشرفته‌ی آمار انجام داد. بیش‌تر شاغلان تحصیل‌کرده در این رشته در محیط کار از تخصص‌های خود که در دوران تحصیل فرا گرفته‌اند، بهره‌ی کافی نمی‌برند؛ چرا که هنوز از آمار به‌عنوان یک ابزار قوی در تحلیل اطلاعات استفاده نمی‌شود.

در تقویم رسمی کشور، روز اول آبان‌، به‌نام روز ملی آمار و برنامه‌ریزی نام‌گذاری شده است. مؤسسه‌ی بین‌المللی آمار نیز با نام‌گذاری سال ۲۰۱۳ میلادی تحت عنوان سال جهانی آمار بر اهمیت علم آمار افزوده و از همه‌ی دولت‌ها و سازمان‌ها خواسته است فعالیت‌هایی ترتیب دهند تا اهمیت علم آمار و کاربردهای آن در سطح جامعه به نمایش درآید.

مقاله‌ی حاضر سعی دارد برای اولین بار در کشور، ویژگی‌های اجتماعی و اقتصادی دانش‌آموختگان رشته‌ی آمار را بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰ مورد بررسی قرار دهد.

شایان ذکر است با توجه به آن‌که آخرین مدرک تحصیلی افراد ملاک عمل می‌باشد، ممکن است بسیاری از افراد دارای مدرک کاردانی و یا کارشناسی آمار باشند ولی برای ادامه‌ی تحصیل، رشته‌ی دیگری به‌جز آمار را برگزیده باشند و در سرشماری جزو دانش‌آموختگان رشته‌ی آمار لحاظ نشده باشند. از این رو دور از ذهن نیست که تعداد دانش‌آموختگان رشته‌ی تحصیلی آمار، به‌مراتب بیش‌تر از تعداد مذکور باشد.

برای اطلاع از جداول تفصیلی و استانی به وب‌گاه www.amarkar.ir مراجعه کنید

واژه‌های کلیدی: دانش‌آموختگان، رشته‌ی آمار، اجتماعی– اقتصادی، مدرک تحصیلی
متن کامل [PDF 497 kb]   (633 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


میرفلاح نصیری نعمت‌ا...، صباغی شهلا، طاهری‌پور هما. بررسی ویژگی‌های اجتماعی– اقتصادی دانش‌آموختگان رشته‌ی آمار در ایران. 1. 1393; 2 (3) :24-28

URL: http://amar.srtc.ac.ir/article-1-81-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 2، شماره 3 - ( 6-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آمار (دوماهنامه‌ی تحلیلی - پژوهشی) Statistics Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4642