:: سال 2، شماره 2 - ( 4-1393 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 41-39 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش روش‌های پیشرفته‌ی آماری در تصمیم‌گیری‌های راهبردی
جعفر رحمانی شمسی
مقدمه:   (3853 مشاهده)

اگر اطلاعات را از مهم‌ترین لوازم تصمیم‌گیری به شمار آوریم، هنر مدیران و کارشناسان در نحوه‌ی استفاده از روش‌های آماری و تحلیل اطلاعاتِ به‌دست‌آمده تجلّی می‌کند. این امر به حدّی اهمیت دارد که در کشورهای توسعه‌یافته، اکثر مدیران و برنامه‌ریزان از مشاوران آماری توانمندی استفاده می‌کنند که از تسلّط کافی بر روش‌های پیشرفته‌ی آماری برخوردارند. امروزه با توجه به پیچیده شدن مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در جامعه نسبت به گذشته، استفاده از روش‌های سنّتی گردآوری داده‌ها، و پردازش‌های ساده‌ی آماری، پاسخگوی نیازهای برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران نیست. بسیاری از مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را می‌توان با استفاده از آمار کاربردی پیشرفته، بررسی و تحلیل کرد و راه‌های دقیقی برای حل آن‌ها یافت. برخی از مدیران و برنامه‌ریزان حتی در صورت استفاده از آمار در تصمیم‌گیری‌ها به نتایج مقدماتی و تحلیل‌های ساده‌ی آماری تکیه می‌کنند که معمولاً همه‌ی جوانب مسئله را در بر نمی‌گیرد و می‌تواند منجر به اتّخاذ تصمیمات اشتباه شود.

 این مقاله ضمن بررسی ضرورت تصمیم‌گیری بر اساس آمار کاربردی پیشرفته به بررسی علل عدم رغبت برنامه‌ریزان به استفاده از آمار در تصمیم‌گیری‌ها و دلایل ضعف علمی کشور در این حوزه می‌پردازد.

واژه‌های کلیدی: روش‌های پیشرفته‌ی آماری، تصمیم‌گیری‌های راهبردی، کشورهای توسعه‌یافته
متن کامل [PDF 167 kb]   (884 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 2، شماره 2 - ( 4-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها