:: سال 3، شماره 6 - ( 12-1394 ) ::
جلد 3 شماره 6 صفحات 34-32 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی روند تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده‌ی بخش‌های خدمات سال‌های ۱۳۹۰-۱۳۹۳
سارا طاعتی، رضا قدرت، رضا هادی‌زاده
مقدمه:   (4595 مشاهده)

شاخص قیمت توسط سازمان‌های رسمی آماری (مانند مرکز آمار ایران) تهیه و منتشر می‌شود و میانگین تغییرات قیمت‌های نسبی کالاها و خدمات مصرفی یا تولیدی را اندازه می‌گیرد. شاخص‌های قیمت به‌طور کلی به دو گروه »شاخص قیمت مصرف‌کننده« و »شاخص قیمت تولیدکننده« تقسیم می‌شوند. شاخص قیمت مصرف‌کننده، شاخص قیمتی است که میانگین تغییرات قیمت‌های نسبی کالاها و خدمات مصرفی کسب‌شده یا مصرف‌شده توسط خانوارها را در یک دوره‌ی زمانی مشخص نسبت به زمان پایه اندازه‌گیری می‌کند. شاخص قیمت تولیدکننده تغییرات قیمت را در ارتباط با بخش تولیدی اقتصاد اندازه می‌گیرد. به‌عبارت دیگر این شاخص، مقیاس تغییر در بهای دریافت‌شده توسط تولیدکنندگان داخلی برای تولیداتشان یا تغییر در بهای پرداخت‌شده توسط این تولیدکنندگان برای نهادهای واسطه‌ای آن‌ها بوده و به نوعی بیانگر تغییر در هزینه‌های تولیدی و بهای تمام‌شده‌ی کالاها در بخش‌های مختلف اقتصادی است. در این مقاله به بررسی نتایج آمارگیری شاخص قیمت تولیدکننده‌ی بخش‌های خدمات در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ پرداخته می‌شود.

واژه‌های کلیدی: شاخص قیمت تولیدکننده، خدمات مصرفی، قیمت‌های نسبی کالاها
متن کامل [PDF 496 kb]   (1006 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 3، شماره 6 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها