[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1، شماره 2 - ( 8-1392 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 25-29 برگشت به فهرست نسخه ها
چارچوب آمارهای فرهنگی یونسکو: چالش‌ها و راهکارها
ابراهیم معظمی گودرزی
مقدمه:   (1303 مشاهده)

تعریف، سنجش و ارزیابی شاخص‌های فرهنگی همواره یکی از چالش‌های اساسی فراروی نظام آماری در هر کشوری است. وجود چارچوب آمارهای فرهنگی یونسکو ابزاری برای ساماندهی آمارهای فرهنگی به‌صورت ملی و بین‌المللی است (یونسکو، ۲۰۰۹، ص ۱). یکی از مهم‌ترین دلایل این چالش، سنجش‌ناپذیری مقولات کیفی و اجتماعی فرهنگ است که هم از نظر تعریف و محدودیت مصداق عملیاتی آن در کشور وفاق وجود ندارد و هم جنبه‌های متعدد، متضاد و متفاوت زندگی فردی و اجتماعی آدمیان را در بر می‌گیرد. فرهنگ عمومی اقوام، دین‌داری، ارزش‌ها و نگرش‌ها، سبک زندگی، تغییرات فرهنگی، الگوهای گذران وقت و ... تنها بخش کوچکی از جنبه‌های غیر کمی فرهنگ است که روش‌شناسی استانداردی برای تولید داده‌های آن وجود ندارد و هر کشور برای تعیین روش گرداوری آن‌ها باید مطالعات متعدد بین‌رشته‌ای را انجام دهد. تدوین برنامه‌ریزی فرهنگی، دسترسی به آمار را ضروری می‌سازد. آمارهای فرهنگی به نظام برنامه‌ریزی کشور کمک می‌کند تا براورد علمی نیازهای فرهنگی جامعه و امکانات موجود و تعیین اقدامات مورد نیاز برای رفع نیازهای فرهنگی در یک دوره‌ی زمانی مشخص انجام شود (قربانی، ۱۳۸۳، ۷۶).

از سوی دیگر تفاوت و تنوع فرهنگی در فرهنگ‌های گوناگون جهان و ارتباط نزدیک ارزش‌ها و هنجارها با فرهنگ، ایجاد و ارائه‌ی طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی واحدی در حوزه‌ی فرهنگ را دچار مشکل می‌سازد. درحالی که کشورها برای ایجاد نظامی هماهنگ با اتحادیه‌ی اروپا، در زمینه‌ی آمارهای فرهنگی تلاش می‌کنند، به‌طور عمده، در دولت‌های اتحادیه‌ی اروپا همواره ویژگی‌های خاص ملی، در مقایسه با مؤلفه‌های فرا ملی، مهم‌تر بوده است (آقاپور، ۱۳۹۱). هر چند برای سنجش فعالیت‌های اقتصادی از طبقه‌بندی ISIC، برای اندازه‌گیری محصولات از طبقه‌بندی CPC، آمارگیری از فعالیت‌های آموزشی از طبقه‌بندی آموزشISCED  و ... استفاده می‌شود، ولی برای اندازه‌گیری شاخص‌ها و اقلام آماری فرهنگ، طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی وجود ندارد. برخی کشورها مانند استرالیا، کانادا، نیوزلند و ... به تهیه‌ی چارچوب آمارهای فرهنگی بومی اقدام کرده‌اند که ایران نیز در سال ۱۳۸۷ اقدام به تهیه و انتشار طبقه‌بندی فرهنگ و اوقات فراغت (ICLC) با رعایت ویژگی‌های فرهنگی ایران نمود (مرکز آمار ایران، ۱۳۸۷).

سازمان فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) در سال ۲۰۰۹ نسخه‌ی نهایی »چارچوب آمارهای فرهنگی« را تصویب و منتشر نمود. این چارچوب به‌عنوان یک دستورالعمل و راهنمای عملیاتی برای مراکز آماری و نهادهای فرهنگی کشورها، تولید و انتشار آمارهای مهم حوزه‌ی فرهنگ را در هشت زیرمجموعه امکان‌پذیر کرده است تا مقایسه‌پذیری آمارهای فرهنگی کشورها بیش از گذشته فراهم شود.

حوزه‌های فرهنگی یونسکو نشان می‌دهد که جنبه‌های غیر ملموس و فرهنگ شفاهی (فولکلوریک) در چارچوب، در طول جنبه‌های مادی فرهنگ قرار گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد که فرهنگ غالب جهان ترکیبی از جنبه‌های مادی و غیر مادی است.

به دلایل متعدد فنی و کارشناسی، اندازه‌گیری و سنجش شاخص‌های فرهنگی در کشوری مانند ایران با چالش‌های جدی در نظام آماری روبروست.

واژه‌های کلیدی: آمارهای فرهنگی یونسکو، چالش‌ها و راه‌کارها
متن کامل [PDF 162 kb]   (920 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


معظمی گودرزی ابراهیم. چارچوب آمارهای فرهنگی یونسکو: چالش‌ها و راهکارها. 1. 1392; 1 (2) :25-29

URL: http://amar.srtc.ac.ir/article-1-89-fa.html



سال 1، شماره 2 - ( 8-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آمار (دوماهنامه‌ی تحلیلی - پژوهشی) Statistics Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731