توسعهی صنعت لوازم خانگی، چالشها و راهکارها
|
مرجان نورینی |
|
|
مقدمه: (7457 مشاهده) |
صنعت لوازم خانگی ایران، سابقهی فعالیت چنددهساله دارد و در سختترین شرایط مانند دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، توانسته در انبوه مشکلات داخلی و خارجی، روی پای خود بایستد، اما در یک دههی اخیر سرعت رشد این صنعت در صحنهی رقابت با کالاهای وارداتی کند شده است. در چنین شرایطی این نکته به ذهن میرسد که چه اتفاقی رخ داده است که امروز باید به جای رشد و بالندگی در این صنعت دیرینه، شاهد واردات وسیع لوازم خانگی باشیم. مشکلاتی همچون رکود اقتصادی، تحریم برخی مواد اولیه و افزایش بیسابقهی نرخ ارز، قیمت تمامشدهی بالای محصول، عدم سرمایهگذاریهای جدید در بخش تحقیق و توسعه برای به روز کردن تولیدات، ضعف خدمات پس از فروش، نبود تنوع و نوآوری در محصولات، عدم آیندهنگری و برنامهریزی دقیق بهمنظور توسعهی واحد تولیدی در بلندمدت از اصلیترین دلایل کُند شدن سرعت رشد این صنعت است که این عوامل، مسیر پیشرفت و توسعهی صنایع مختلف را ناهموار ساخته است. این صنعت به سبب آن که نتوانست در مقطعی به نوسازی و ارتقای تکنولوژی خود بپردازد، از بزرگان صنعت دنیا عقب افتاد و در نتیجه بخشی از بازار داخلی و خارجی را از دست داد. در این راه برخی برندهای قدیمی از بین رفتند اما با توجه به اهمیت این صنعت، برندهای جدیدی متولد شدند و توانستند محصولاتی را به تولید برسانند که امروز، هم بخش بزرگی از بازار داخل را پوشش میدهند و هم توانستهاند، صادرات وسیعی به دیگر کشورها داشته باشند. بنا بر این صنعت لوازم خانگی در ایران هنوز زنده است و این امیدواری وجود دارد که بتواند کماکان بهصورت پویا به کار خود ادامه دهد و مردم را از محصولات خود بهرهمند کند. تنها راه پیشرفت اقتصادی و خروج از اقتصاد متکی بر نفت و رسیدن به اقتصادی پایدار و قابل رقابت در بازار جهانی، اصلاح صنایع تولیدی و بهبود کیفیت کالاهای داخلی است. این مقاله به بررسی صنعت لوازم خانگی، راههای بهبود وضعیت فروش تولیدات داخلی و استفادهی بیشتر از آنها میپردازد.
|
|
واژههای کلیدی: صنعت لوازم خانگی، فروش تولیدات داخلی، کالاهای وارداتی، وضعیت فروش |
|
متن کامل [PDF 485 kb]
(2026 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
صنعت و معدن
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|