[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
برای نویسندگان::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: سال 2، شماره 1 - ( 2-1393 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 34-30 برگشت به فهرست نسخه ها
چشم‌اندازی به کاربران اینترنتی ایران در سال ۱۳۹۰
مریم پوررضا انور
مقدمه:   (4495 مشاهده)

امروزه نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات و از جمله اینترنت در زندگی اجتماعی و در عرصه‌های علمی و فنی، ضروری و لازم بوده و در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جایگاه ویژه‌ای دارد. استفاده از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و در رأس آن اینترنت، موجب کاهش فاصله‌ی طبقاتی شده و در فضای مجازی پایگاه اجتماعی جدیدی به کاربران اعطا می‌کند و حتی تفاوت‌های جنسیتی را نیز کاهش می‌دهد (مرتن و لازارسفلد). افزایش توانایی اعمال قدرت (تیم جردن)، همگن‌سازی سلیقه‌ها، نزدیکی خواست‌ها و انتظارات افراد (ژان کازنو)، افزایش مشارکت اجتماعی (ژان استوتزل)، گذران اوقات فراغت و ورود مفاهیم جدید در زندگی روزمره (دانیل بل)، امکان برقراری سریع ارتباط، اطلاع از اخبار و رویدادهای جهانی (مک لوهان)، تبادل فرهنگی، دستیابی سریع به یافته‌های علمی جدید، کاهش هزینه‌های ارتباطی، آزادی در تبادل اطلاعات، افزایش میزان آگاهی عمومی و ... از مزایای عمده و کارکردهای قابل توجه گسترش استفاده از ارتباطات اینترنتی بشمار می‌روند.

امروزه اینترنت جایگاه ویژه‌ای در زندگی اجتماعی و ساختار زندگی خانواده‌ها یافته و به موازات آن کامپیوتر نیز به‌عنوان تکنولوژی برتر اطلاعات و ارتباطات (همانند تلویزیون در گذشته) به‌عنوان یک وسیله اما با کارکردی متفاوت‌تر، متنوع‌تر و تخصصی‌تر وارد محیط خانواده شده و عرصه‌ی زندگی اجتماعی را دچار تغییر و تحول نموده و روابط اجتماعی جدیدی با ویژگی‌های نوین در جامعه حاکم کرده است.

در ایران نیز در چند سال اخیر استفاده از اینترنت گسترش چشمگیری یافته و هم اکنون در بسیاری از خانواده‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی در دسترس عموم و برای بسیاری از فعالیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. طی ۵-۴ سال اخیر تعداد مؤسسات ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی افزایش قابل توجهی داشته و به بیش از ۱۵ برابر رسیده است. امروزه شاهد هستیم که کافی‌نت‌ها در نقاط مختلف شهر دایر شده و روز به روز نیز توسعه می‌یابند. جوانان بخشی از نیازهای ارتباطی و تفریحی خود را از طریق کافی‌نت‌ها براورده می‌کنند. در بسیاری از خانواده‌ها کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری دیگر به جهت ضرورتی که به وجود آمده درصدد تهیه‌ی آن هستند.

با در نظر گرفتن اهمیت اینترنت و استفاده از آن در زندگی امروز و ورود آن به خانه‌ها و با توجه به نیازی که در عرصه‌ی زندگی اجتماعی به وجود آمده، میزان آگاهی مردم از اینترنت و کارکردهای آن به‌عنوان یکی از مسائل اساسی در جامعه‌ی شهری بشمار می‌رود.

واژه‌های کلیدی: اینترنت، کاربران اینترنتی، برقراری سریع ارتباط، تکنولوژی
متن کامل [PDF 523 kb]   (714 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


پوررضا انور مریم. چشم‌اندازی به کاربران اینترنتی ایران در سال ۱۳۹۰ . 1. 1393; 2 (1) :30-34

URL: http://amar.srtc.ac.ir/article-1-115-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 2، شماره 1 - ( 2-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
آمار (دوماهنامه‌ی تحلیلی - پژوهشی) Statistics Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660