آمار بهعنوان اساس و شالوده تصمیمگیریها نظیر یک قطبنما، وضعیت گذشته، حال و مسیر حرکت آتی را نشان میدهد. بنا بر این تلاش برای تهیهی آمار صحیح همواره پیشنیاز اساسی برای تصمیمگیریهای درست میباشد.
نظام آمارهای مالی دولت۱ بهمنظور فراهمکردن آمارهایی است که سیاستگذاران و تحلیلگران را قادر میسازد تا پیشرفتهای ایجادشده در فعالیتهای مالی، موقعیت مالی و وضعیت نقدینگی کل بخش دولت یا بخش عمومی را در قالب روشی پایدار و نظاممند بررسی کنند. چارچوب تحلیلی آمارهای مالی دولت میتواند برای تجزیه و تحلیل فعالیتها و داد و ستدهای بین سطوح دولتی و همچنین تمام بخش دولت یا بخش عمومی مورد استفاده قرار گیرد.
شناسایی دولت و بخش عمومی، اندازهی آنها، اثر سیاستهای اقتصادی دولت بر سایر بخشها و موارد مشابه آنها از طریق دستیابی به آمارهای مالی دولت امکانپذیر میباشد. این اطلاعات، ابزاری کمی برای کمک به تحلیلهای مالی و اقتصادی را به دست میدهد. اجرای سیستم آمارهای مالی دولت گامی اساسی در جهت جمعآوری و ارائهی آمارهای مالی به صورتی استاندارد و قابل مقایسه با سایر کشورها، بهبود سیستمهای حسابداری دولت و شفافسازی عملیات دولت است.
آمارهای مالی دولت برای اولینبار توسط پژوهشکدهی آمار و با همکاری خانم فریده برادران خسروشاهی به صورت مطالعهی موردی برای سال 1384 تهیه گردید. پس از آن و بنا به نیاز، تهیهی مجموعه آمارهای مالی دولت در دستور کار دفتر حسابهای اقتصادی مرکز آمار ایران قرار گرفت.
دادههای مورد استفاده در این مقاله از نوع ثبتی بوده و برای سال 1391 تهیه شده است. منابع آماری آن، اطلاعات وزارت اقتصاد و دارایی، خزانهداری کل، مدارک و اسناد سازمانی، صورتهای مالی شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی است.
قابل ذکر است نبود یک سیستم اطلاعاتی جامع از اطلاعات مالی شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی و همچنین عدم همکاری نهادهای عمومی غیر دولتی (نظیر بنیاد ۱۵ خرداد، کمیتهی امداد امام،...) در ارائهی اطلاعات مالی، از محدودیتهای این مقاله بوده است.
این مقاله با استفاده از دستورالعمل سیستم آمارهای مالی دولت، ویرایش سال ۲۰۰۱ تهیه شده است که شامل فرایند محاسبات و نتایج است.
|