پارادیتا چیست و چگونه میتوان با استفاده از آن خطاهای آمارگیری را کاهش داد؟
|
لیدا کلهری، هایده حجتالاسلامی، امیر الفت |
|
|
مقدمه: (3928 مشاهده) |
پارادیتا اطلاعاتی در خصوص فرایند گردآوری دادهها در آمارگیریها هستند که از طریق ابزار گردآوری دادهها (پرسشنامهی کاغذی، تبلت یا ...) بهدست میآیند. این اطلاعات میتوانند با هدف مدیریت کاراتر آمارگیری یا بهبود کیفیت براوردها، در مراحل مختلف فرایند آمارگیری از جمله تعیین واحدهای نمونهای که در ایجاد ارتباط یا همکاری با آنها مشکلاتی رخ میدهد و مشخص کردن واحدهایی از نمونه که به پیگیریهای بیشتر یا راهبردی متفاوت برای مراجعه نیاز دارند، مورد استفاده قرار گیرند. برخی از انواع پارادیتا هم برای واحدهای پاسخگو و هم برای واحدهای بیپاسخ در دسترس است که در اینصورت میتوان از آنها برای مدلبندی بیپاسخی و کسب اطلاعاتی برای کاهش بیپاسخی نیز استفاده کرد. همچنین استفاده از پارادیتا میتواند در تعدیل اریبی بیپاسخی و ارزیابی خطای اندازهگیری مفید باشد. این دادهها همچنین برای ارزیابی عملکرد آمارگیران قابل استفاده هستند. در سالهای اخیر برای ارزیابی کیفیت دادههای گرداوریشده در بررسیهای روششناختی آمارگیری بهطور فزایندهای از پارادیتا استفاده شده است. در این مقاله به ارائهی مفهوم پارادیتا و انواع آن میپردازیم و علاوه بر آن به برخی از کاربردهای پارادیتا اشاره خواهیم کرد.
|
|
واژههای کلیدی: پارادیتا، آمارگیری کاغذی، بیپاسخی |
|
متن کامل [PDF 412 kb]
(654 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
آمارهای ثبتی
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|